BAŞARININ SIRRI ÖRAV FELSEFESİ VE PROJELERDE SAKLI

29.02.2012 Gönderen Ömer Çelikkol

Yusuf Ziya Hocamın güncesine yorumla cevap vermek isterdim ancak istediklerimi tam anlatamayacağımı düşünerek günce yazmaya karar verdim. Mehmet Köse İlköğretim Okulu'nun hikâyesini sizlerle paylaşmak istedim. Bu başarıyı her şeyden önce ÖRAV Felsefesine ve Projelere borçlu olduğumuzu söylemek isterim.

Budha bir müddet insanlardan uzaklaşır ve inzivaya çekilir. Şehre geri dönerken yüzündeki ışığı gören adamın biri budha'ya sen peygamber misin? Der.

Budha –Hayır, der.

Kahin misin?

-hayır

Nesin öyleyse?

Budha “uyandım” der.

Biz de okul olarak Öğrenen Lider Öğretmen seminerinden sonra “UYANDIK.” İyi bir takım istediği hedefe ulaşır. Öğrenen Lider Öğretmen seminerini hayata geçirdik ve başardık. Okulumuzda ödev yok, kaynak kitap yok, zil yok, deneme sınavı yok, sınıflarda çöp kovası yok. Sadece aktif öğrenme temelli kılavuz kitap, ders kitabı ve çalışma kitabı var. Göreve başladığımda Mehmet Köse İlköğretim Okulu Isparta’da SBS’de 80. İnci idi. Isparta’nın bazı köy okulları bile daha başarılı idi. 1. yıl 34 üncü, 2.yıl 16 ıncı olduk. 4 yıl sonra Isparta 1 incisi olacağız. Hiçbir okul müdürü okuldaki eğitimin başarısını arttıramaz. Başarıyı ancak öğretmenler sağlar. Okul müdürünün görevi sadece orkestra şefliği yapmaktır. Ben sadece şeflik yaptım. Bu güzel senfoniyi okulun öğretmenleri oluşturdu.  

Başarı hikâyesi 2009 yılında başladı. Müdürlük sınavını kazandım. Müdürlük için okulları yazarken bana sakın Mehmet Köse İlköğretim Okulunu yazma. Orası sürgün okul dediler. Mehmet Köse İ.Ö.O’na Vali olacağına Fevzipaşa İ.Ö.O.’nda müdür yardımcısı olarak kal daha iyi dediler. Bende son tercih olarak bu okulu yazdım ve bu okula atandım. Bu okulda 4 Şubat 2010 yılında göreve başladım. Küflenmiş bir mermerin olduğu hizmetli odasında fareler cirit atıyordu. Köy bakkalı gibi bir kantin vardı. 70 öğrenci kayı köyünden geliyor. Bir nevi taşıma merkezi gibi. Mahallemiz Isparta merkeze 10 km olup evler sobalı ve kiralar ucuz olduğu için daha çok alt gelir grubu ve boşanmış ailelerin olduğu bir yerleşim yeri.  Toplam 245 öğrenci vardı. Uzun yıllardır okul boyanmamıştı. Sınıflardaki sıralar 20 yıl önceden kalmaydı. Bilgisayarlar arızalıydı. Depoda hiç kullanılmamış belediyenin hibe ettiği kutusunda 1 adet sıfır projeksiyon makinesi vardı. Sınıfa takma zahmetinde bile bulunmamışlar. Sınıflarda pano yoktu. Sınıf isimlikleri bile yoktu. Öğretmenler bir an önce tayin bekliyor, çocukların gelecekle ilgili umutlu yoktu. Mahallenin başarılı öğrencilerini merkeze taşıyan iki adet servis vardı. Okulun bütçesi yıllık 1950 TL idi. (rakam doğru yanlış yazmadım. J) Göreve başladığımdan beri kayıt veya diploma parası almadık. Tüm ihtiyaçlarımızı aidatlardan ve projelerden sağladık. Şimdi Isparta merkezde oturup 7.Sınıf SBS’de 489 puan alan öğrenci bizim okula nakil geldi. Her gün otobüsle okulumuza gelip gidiyor. Anasınıfına bile öğrenci transfer ettik. Anasınıfı öğrencisi bile her gün merkezden bize gidiş gelip yapıyor. Daha önceleri merkezdeki okullara öğrenci giderken şimdi merkezden öğrenci gelmeye başladı. Bunun için neler mi yaptık? İşte aşama aşama yaptıklarımız.

1-Velilerle toplantı yaptık. Yapacağımız projeleri anlattık. Isparta’da 1 numara olacağız dedik. Veliler bana garip garip bakmışlardı. Hemen Öğrenen Lider Öğretmen Seminerine başvuru yaptık. Isparta’da bu semineri alan ilk okul bizdik.

2-Okula web sitesi yaptık. (http://www.mehmetkose.k12.tr)

3-Okulun 30 yıl öncesinden kalma forması vardı, onu sihirli annem dizisinde gördüğümüz bir özel okulun formasına benzer bir forma ile değiştirdik. Kızların forması şort etek şeklinde. İlk 29 ekim törenlerinde formalarımızı gören bazı vatandaşlar öğrencilerimize siz hangi kolejsiniz?, bu kolej yeni mi? bu çocuklar zengin çocukları herhalde gibi sözler söylemişler. Çocuklar gelip benimle paylaştılar ve formalardan dolayı çok mutlu olduklarını söylediler. Daha önce çocuklar 29 Ekime katılmış kıyafetleri düzgün olmadığı için diğer okulların çocukları tarafından yuhalanmışlar.

4-Okula 2 adet akıllı tahta aldık.

5-Kütüphaneden kimse yararlanmıyordu. Türkçe öğretmenimize sistem nasıl işliyor diye sordum. Kütüphane kilitli ve kütüphaneden sorumlu iki öğrenci var. Eğer bir çocuk kitap almak istiyorsa teneffüste bu çocukları buluyor, kütüphaneyi açtırıyor, kitap beğeniyor, ödünç defterine kayıt ediyor ve alıyor. İade ederken de aynı sistem işliyor dedi. Bende bu durumda bende okumam dedim. Öğretmenler kurulunda konuştuk. Öyleyse ne yapalım ki çocuklar kitap okusun? Özgür düşüncenin olduğu yer şimşekler çakmaya başlar. Şimşekler çakınca ortaya Kitaplara Özgürlük projesi çıktı. Proje kapsamında kütüphaneyi koridora çıkardık. Çocuklar istediğini zaman alıp okuyor ve geri getirip yeni kitap alıyor. Bazı öğretmenlerimizin kitaplar çalınır kaygısı vardı. Bende çaldıkları kitap olsun. Biz yeniden kitap buluruz dedik. Çocuklara evde okuduğunuz kullanmadığınız kitap varsa getirebilirsiniz dedik. Bizim kitaplar azalmadığı gibi artmaya başladı.

6-Mehmet Köse TV Projesi; Okulumuzda yapılan çalışmalarımızı web sitemizde yayınlamak için Mehmet Köse TV kurduk. Proje kapsamında okula kamera ve fotoğraf makinesi aldık. 3 adette gazeteci yeleği yaptırdık. Çocuklar okulun tüm etkinliklerini çekip web sitesine atıyorlar.

7-Bilgi Paylaşıldıkça Çoğalır e-Öğrenme Projesi; e-öğrenme projesi yaptık. (http://www.bipayco.com) 4.Sınıf Fen ve Teknoloji örnek dersine bakabilirisiniz. Burada istasyon çalışması gibi ortak üretilen bir e-öğrenme portalı yapmayı düşünüyorduk. İçerik çok güzel tasarlandı. Isparta genelinde 2000 kişinin katıldığı e-sınav yaptık. Sınav soruları farklı hazırlandı. Türkiye’de ilk kez sınavda İngilizce dersinde sesli soru vardı. (Dünya’da örneği var mı bilmiyorum.) Diğer dersler için boşluk doldurma, doğru yanlış, eşleştirme, çoktan seçmeli türünde sorulardan oluşan deneme sınavı yapıldı. Milli Eğitim yetkilileriyle paylaştık. Tüm okul müdürlerine sistemi anlattık. Bazı nedenlerden dolayı proje iptal oldu.

8-Okul Kantini Yenileme Projesi; Okul kantini köy bakkalı gibiydi. Okul kantininden elde ettiğimiz gelirle hem kantini yeniledik hem de kantinin işleyişini öğrencilere bıraktık. Tüm işlere öğrenciler bakıyor sorumlu öğretmenimiz sadece günlük hâsılatı kasaya koyuyor.

9-Yemek Kulübü ve Buluş Kulübünü kurduk. Okuldaki klasik kulüpler işlemiyordu. Öğretmenler kurulunda konuştuk ve kulüpleri değiştirme kararı aldık. Yemek kulübü kurduk ve kulüp içinde okula mutfak yaptık. Çocuklar yemek kulübünde yemek yapıyorlar. İngilizce kulübümüz, Süleyman Demirel Üniversitesine erasmus kapsamında gelen yabancı öğrencilerle sohbet dersi yapıp İngilizce pratiklerini geliştirdiler. Okulumuzdaki diğer kulüpler Buluş Kulübü, İngilizce Kulübü, Matematik Kulübü, Sözlü Tarih Kulübü vb.

10-Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi ile birlikte 50.000TL bütçeli İlköğretim Sürdürülebilir Atık Yönetimi Bilincinin Oluşturulması adlı TÜBİTAK Doğa ve Bilim Okulları Projesini yaptık. Bu projenin altı bileşeni olarak Atığını Getir, Kuponunu Götür Projesini başlattık. Her ay okulda kâğıt ve plastik atık topluyoruz. Topladığımız atıkları satıyoruz. Çocuklara getirdikleri atık miktarı kadar kupon veriyoruz. Çocuk bu kuponlarla kantinden bedava alış veriş yapıyor. Bu proje sayesinde hem çocuklarda atık bilinci gelişmiş oluyor. Hem fakir çocukların harçlığı çıkmış oluyor hem de mahallede kâğıt ve plastikler doğaya atılmamış oluyor.

11- Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyoloji Bölümü ile Dünya’da ilk kez ilköğretim öğrencilerine yönelik 54.000TL’lik “Gölcük Sosyoloji Kampı” adlı TÜBİTAK Doğa ve Bilim Okulları Projesi yaptık. Proje kapsamında Isparta’daki okullarda okuyan 120 öğrenciye doğada sosyoloji eğitimi verdik.

12-Bahar Şenliği Proje yaptık. Okulun son haftası tüm öğrencilerime yönelik okul bahçesinde bahar şenliği düzenledik ve bunu geleneksel hale getirdik.

13-Geleneksel Kan Bağışı Projesi yapıyoruz; okulumuzda her 3 ayda bir kan bağışı kampanyası yapıyoruz. Önemli olan bir defa değil sürekli kan bağışında bulunmak dedik ve kan bağışını öğretmen ve velilerimizle birlikte her 3 ayda bir tekrar yapıyoruz.

14-Okulumuzda 3 Yabancı Dilde Eğitim veriyoruz; Okulumuzda 4.sınıftan itibaren seçmeli Almanca dersi var. 1, 2 ve 3.sınıfta ise İngilizce var. Ayrıca Halk Eğitim Merkezi ile 1.sınıftan 8.sınıfa kadar İngilizce, Almanca ve Rusça kursu açtık.

15-Gürültü Kirliliğine Son Verelim Projesi; Okulda Zili kaldırdık. Öğrenciler saate bakarak derse giriyor. 1 ay sıkıntı yaşadık. Öğrenciler zile alışkın oldukları için nöbetçi öğretmenler çok zorlandı. Ancak 1 aydan sonra öğrencilerde alıştı. Şimdi çok rahat ettik. Artık çocuklar dersten çıkarken merdivenden koşarak çıkmıyorlar. Öğretmenin dersi bölünmemiş oluyor. Öğretmen üzerindeki derse geç girdik erken çıktın baskısı da oluşmuyor.

16-Okulumuzda farklı kurslar açıldı. Kayak ve Yüzme kursları düzenlendi. Çocuklar hayatlarında ilk kez böyle kurs gördüklerini söylediler.

17-Okulda Matematik ve Kimya dalında TÜBİTAK Bilim Olimpiyatlarına Hazırlık Kursları açıldı.

18-Belçika, İspanya, Estonya ve Kuzey İrlanda ile birlikte 15.000 Euro’luk Reach for The Stars adlı Avrupa Birliği comenius projesini yaptık. Proje devam ediyor.

19-Veliler Okuyor Projesi; Çocukların eğitim sadece okulda verilen eğitimle bitmiyor. Eğitimin önemli bir ayağıda velidir. Bizim üzerinde hemfikir olduğumuz husus velilerin eğitim konusunda ciddi eksiklik içinde olduklarıydı. (Buna üniversite mezunu veliler dâhildir.) Okul olarak buna nasıl bir çözüm buluruz. diye düşündük ve ortaya veliler okuyor projesi çıktı. İlköğretim 1,2,3,4 ve 5.sınıflardaki velilerin katkılarıyla sınıf veli kitaplığı oluşturduk. Her sınıfta veli sayısı kadar kitap aldık. Bu kitaplar tümüyle çocuk eğitimi, çocuk gelişimi ve anne baba eğitimi konularını kapsayan kitaplardan oluşuyor. Kitaplar velilere kitap değerlendirme formuyla birlikte dağıtılıyor. Her veli aldığı kitabı iki hafta içinde okuyor. Ardından da kitap değerlendirme formunu dolduruyor ve okula öğrencisiyle birlikte gönderiyor. Veliye veli kitaplığından yeni bir kitap gönderiliyor. Velilerle anlaşma yaptık. Her veli akşamları çocuğuyla birlikte en az 15 dakika kitap okuyacak. Veli kendisine gönderilen kitabı okuyacak, çocukta kendi kitabını. Bu sayede hem veli çocuk gelişimi konusunda kendisini geliştirmiş olacak hem de televizyon izlerken çocuğa ders çalış, kitap oku demek durumunda kalmayacak. Proje 1 aydır devam ediyor. Şu an iyi gidiyoruz.

20-Öğretmenler Okuyor Projesi; Okulumuzda her gün (saat:08:30-08:50 arası) kitap okuma saati olarak uyguluyoruz. Birinci ders 08:50'de başlıyor. Öğrenciler kitap okurken öğretmenlerimizde kitap okuyor. (İdareciler, memur ve hizmetlilerde dâhil) Öğretmenlerimiz için daha faydalı olması için bu kitap okuma saatini nasıl değerlendirelim diye düşündük ve ortaya her zamanki gibi yeni bir proje çıktı. Yeni projemiz "Öğretmenler Okuyor Projesi". Proje kapsamında öğretmenler odamızda öğretmen kitaplığı oluşturduk. Kitapları tümüyle öğretmenlerin mesleki gelişimine uygun kitaplardan seçtik.

21-Okul Temelli Mesleki Gelişim çalışmalarına başladık. Öğretmenler kitap okumanın yanında eğitimle ilgili film izliyor. Eğitimle ilgili makale okuyor. Eğitimle ilgili video izliyorlar. Öğretmenler birbirlerinin dersine girip birbirlerine geri bildirim de bulunuyor.

22- İşbirliğine Dayalı Öğrenme Projesi; Okuldaki rekabetçi ortam öğrencilerin okulda takım olmalarını ve işbirliği yapmalarını engelliyor. Bu durumda öğrencilerin başarısını olumsuz etkiliyor. Bu sorunu nasıl çözeriz diye düşündük ve ortaya bu proje çıktı. Projemizin içeriği şöyle; Öğrenciye not verirken öğrencinin performans görevi veya proje'den aldığı notun %100 ile Sınıf ortalamasının da %15'ini topluyoruz. Toplam puan öğrencinin notunu belirliyor. Örneğin öğrenci matematik dersinden 70 aldı, sınıf ortalaması 60 olsun. 70 (sınavdan aldığı not) + 9 (sınıf ortalamasının %15'i)= 79 yapar. Çocuğun sınıfındaki arkadaşı ne kadar yüksek not alırsa kendisinin de alacağı not o kadar yüksek olacak. Çan eğrisinin tam tersini uyguluyoruz. çocuk yüksek not alırsa arkadaşı yüksek not alır, arkadaşı yüksek not alırsa kendisi yüksek not alır. Tam bir kazan-kazan durumu. Çocuklar hemen sınıfta guruplar oluşturdular. Örneğin Türkçesi iyi olan Türkçesi düşük olana anlatacak. Matematiği iyi olan matematiği düşük olana ders anlatacak. Çocuklara dedik. Rekabet etmesiniz istemiyoruz. Ne kadar işbirliği yaparsanız o kadar başarılı olursunuz. Okul saat 15:00'te bitiyor. Çocuklar eve gitmiyor, okulda birlikte ders çalışıyorlar.

23- Her Ders 100'le Başlar Projesi; Bazı öğrencilerimde öğrenilmiş çaresizlik var. Bu öğrenciler sıklıkla "yapamam, başaramam" kelimelerini sık kullanırlar. Bizde "ne yapalım ki bunları çalışmaya teşvik edelim!" diye düşündük ve ortaya bu proje çıktı. Öğrencilere dedik ki her dersten herkese 1 tane ders içi etkinlik puanı olarak 100 puan verdik. 100 puan almak zordur. Biz dönem başında herkese her dersten 1 adet 100 puan verdik. Ancak bu puanı korumak sizin elinizde, eğer derslere aktif katılır, performans görevlerinizi zamanında teslim eder, ders araç ve gereçlerinizi eksiksiz derse getirirseniz bu aldığınız puan, notunuz olarak kalır. Eğer görevinizi yapmazsanız öğretmeniniz 100 puan olan notunuzu her aksattığınız görev için 2 puan olmak üzere düşürecek. Tekrar performansı artarsa 4 puan ekleyecek. dedik. İki gündür uyguluyoruz. Daha önce derse ilgi göstermeyen öğrenciler derslere katılmaya ve ders çalışmaya başladılar. Dönem sonunda proje sonuçlarını paylaşacağız. Çok iyi başladık. Umarım dönem sonunda beklediğimiz sonucu alırız.

24- Belirli Gün ve haftaları konuşmalarla geçirmiyoruz. Drama şeklinde kısa ve öz etkinlik temelli işliyoruz.

25- Sınıflarda grup çalışmalarına başladık. Her gün sınıflarda çocukların yerleri değişiyor. Her gün farklı kişilerle çalışıyorlar. ÖRAV seminerinde olduğu gibi.

İyi bir ekip, başarıya inanç ve ÖRAV felsefesi varsa BAŞARI VARDIR. İyi ki ÖRAV var.

Yorumlar

  • Yoruma gerek var mı?

    Kemal Akar 29.02.2012 19:45
  • Harikasınız

    F.Bilge KAPLAN 29.02.2012 19:47
  • tebrikler

    Murat Selim EKEN 29.02.2012 20:18
  • Tebrikler Tebrikler Tebrikler

    Ömüray Akdemir 29.02.2012 20:29
  • mucize...

    Burcu Esin İLİŞ 29.02.2012 20:48
  • yürek

    Sedat Subaşı 29.02.2012 21:07
    • Ynt:: yürek

      Sedat Subaşı 29.02.2012 21:10
  • Heyecan

    Zeynep Ashinov 29.02.2012 21:48
    • Ynt:: Heyecan

      VEYSEL PARLAK 06.03.2012 11:59
  • Örav'ın çalışmlarını ete kemiğe bürünüyor.

    Özgür Emir BAYDAN 29.02.2012 23:47
  • DİKKAT DİKKAT bu günceyi ve yorumu okumayın diye bir uyarı yapmak lazım....

    Sinan Dişçioğlu 01.03.2012 00:11
    • Ynt:: HERKES OKUSUN

      Nurten Tekin 01.03.2012 00:20
      • Ynt:: Ynt:: HERKES OKUSUN

        VEYSEL PARLAK 01.03.2012 11:00
        • Ynt:: Ynt:: Ynt:: HERKES OKUSUN

          Sinan Dişçioğlu 01.03.2012 13:24
  • iyi ki varsınız ...

    Nurten Tekin 01.03.2012 00:12
  • yüreğinize emeğinize sağlık

    Muhammet Türkmen 01.03.2012 08:46
  • tebrikler...

    MUHAMMED YILDIRIM 01.03.2012 10:15
  • Bilgi paylaştıkça çoğalıyor....

    Deniz Güntan 01.03.2012 10:46
  • Başım Döndü

    VEYSEL PARLAK 01.03.2012 10:59
    • Ynt:: Başım Döndü

      Ömer Çelikkol 01.03.2012 11:13
  • Takım,başarı,istikrar...

    Uğur Özeren 01.03.2012 11:01
  • silkiniş

    şebnem şenlen eriş 01.03.2012 13:33
  • ne deneilebilir ki...

    Ahmet Bulun 01.03.2012 14:04
  • Bu mudur?

    Volkan Bal 01.03.2012 16:24
    • Ynt:: Bu mudur?

      Ömer Çelikkol 01.03.2012 19:00
  • yüreğinize sağlık

    Sümbül Batar 01.03.2012 19:45
  • TEBRİKLER,

    Hatice Hardura 01.03.2012 20:11
  • tebrikler

    Serpil Soylu 01.03.2012 22:09
  • örav bilinci

    AHMET GÜZEL 01.03.2012 22:40
  • :)

    Gülçin Atik 01.03.2012 23:23
  • Çok beğendim.

    Yıldıray Akhan 02.03.2012 00:51
  • Başarının sırrı

    ALİ ÖZ 02.03.2012 08:52
  • TEBRİKLEEEEER:))

    Serap Benibol 02.03.2012 10:42
    • Ynt:: TEBRİKLEEEEER:))

      Ömer Çelikkol 02.03.2012 20:36
  • başarı hk.

    mehmet faik tortop 02.03.2012 14:32
  • öğrenme lideri ve takım

    Fazilet Yücesoy 02.03.2012 16:59
  • 0 → 100

    Serkan Kartallıoğlu 04.03.2012 00:02
  • başarılar

    Nurcan Özyazgan 07.03.2012 21:58
  • Sizin ve öğretmen arkadaşlarınızın ellerine sağlık!

    Özge Sönmez 10.03.2012 13:13
  • ÖĞRENEN LİDER ÖĞRETMEN

    melda öz 10.03.2012 14:21
  • Tebrik

     31.03.2012 17:55
  • Eski Öğrenci Yeni Öğretmenden Sevgilerle...

    Zeynep GÖKŞEN(ÇEVİK) 26.11.2012 11:50
  • yorum

    Esin Özbay 07.05.2013 01:47
  • ÇOK TEŞEKKÜRLER

    RAŞİT AYAZ 07.08.2013 05:38
  • okul

    Nehar ÇakırOrd 22.12.2013 12:30
  • Tebrik

    Necati İLMEN 22.12.2013 13:07
  • eğitim felsefeniz

    tuba ar 22.12.2013 16:02
  • Tebrik

    Yıldız Çınar 31.12.2013 02:00
.
.